25.11.2012

Leonard Bernstein - muzica clasica pe intelesul tuturor



Cu totii am auzit, macar in treacat, de marele Leonard Bernstein. Compozitor si dirijor american devenit celebru in toata lumea, fiind considerat primul dirijor american de talie internationala. Mai putin ii cunosc insa activitatea de "profesor" de muzica clasica pe care a desfasurat-o intre anii 1958- 1972, la postul de televiziune CBS. Este vorba de o serie de 53 de episoade intitulate "Young people's concerts" care au facut deliciul atator adolescenti si nu numai in anii 60. In aceste episoade Bernstein explica muzica clasica , marile capodopere-pe intelesul oricui cu ajutorul exemplelor concrete interpretate de Orchestra Filarmonicii din New York.

Imi amintesc si acum cum, in copilarie, ascultam povestile lui Bernstein despre muzica si cum, prin modul de a povesti (era un orator excelent, foarte apropiat de tineri) te facea sa vrei sa asculti din nou ceea ce tocmai ti-aexplicat. Pentru ca dintr-o data avea un sens, dintr-o data nu iti mai era straina piesa, si, automat, vroiai sa aflii mai multe despre ea, sa o asculti din nou in lumina povestilor si anecdotelor lui Bernstein.

Asa am luat cunostinta cu Beethoven, Mahler, Stravinski, Sibelius... Se pare ca din primavara lui 2013, NBC vrea sa reitereze aceasta serie. Inca nu se stie cu cine. Sper din suflet sa gaseasca o personalitata la fel de carismatica. Poate astfel, peste 10 ani, tinerii si adolescentii de azi vor asculta muzica clasica amintindu-si povestile spuse candva, la televizor...

Dau mai jos, una din primele sale emisiuni "Humor in Music".

Pentru cei pasionati, exista un DVD cu toate emisiunile:
http://www.amazon.com/Leonard-Bernstein-Peoples-Concerts-Philharmonic/dp/B0002S641O







4 comentarii:

  1. in ce perioada tvr a prezentat aceste 'lectii' de muzica clasica?
    anii 60! mai precis?

    RăspundețiȘtergere
  2. In anul 1970 au fost transmise la TVR; un adevarat regal, multi studenti se imbulzeau sa prinda un loc la televizorul cate unui camin studentesc. Tainele intelegerii simfoniilor marilor genii muzicale erau in acele lectii. M-as bucura enorm ca tinerii de azi sa le poata accesa!

    RăspundețiȘtergere
  3. Da, si eu le urmaream la tv acasa, la parinti. Acum imi doresc aceste lectii de muzica pentru nepotii mei. Datorita lui L.Bernstein l-am in teles pe Berlioz si muzica lui, pe Bach, Sostacovici, si multi multi altii. Ar fi minunat sa le regasim pe net, sau sa le reia TVR.

    RăspundețiȘtergere
  4. Aş plăti numai să mai am acele lecţii!

    RăspundețiȘtergere